78 de probleme ale tinerilor într-un joc teatral

The Find your way to the world of work project is funded by Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA and Norway Grants Fund for Youth Employment.

Peste șaizeci de persoane au fost martorii revelării chipului reflectat în oglinda apei a tinerilor.  Vineri, 21 februarie în Casa Deus Providebit din Tîrgu-Mureş, în cadrul proiectului de orientare în carieră Pregătirea tinerilor pentru lumea muncii, Trupa Osonó a susţinut, pentru a 567-lea dată, spectacolul de teatru-documentar Chipul din oglinda apei.
La spectacol au fost prezenți studenți din clasa a noua și a zecea din Liceul Tehnologic Avram Iancu, tineri care participă și la cursurile de autocunoaștere, team-building și de dezvoltarea personalității a Trupei Osonó și Caritas.

Într-o tabără dedicată tinerilor, am pus o întrebare pe care cred că o punem rar tinerilor: Cum vezi? Cum crezi? Ce probleme întâmpini în familia ta, la școală, în societate? Cei nouă tineri participanți (din clasele 9-10-11-a) ne-au colectat 78 de probleme – își amintește Fazakas Misi, fondatorul Trupei Osonó, regizorul spectacolului Chipul din oglinda apei, menționând că spectacolul prelucrează toți cei 78 de probleme în limbaj teatral.

Problemele sociale și de societate ivite sunt poveştile proprii și reale ale tinerilor. Performanța prezintă, adesea în mod explicit sau uluitor, exploatarea sexuală, vulnerabilitatea, singurătatea, lipsa de dragoste și atenție a copiilor și adolescenților care trăiesc în familie, astfel nefiind surprinzător că mulți dintre spectatori – în primul rând școlarii – au urmărit spectacolul artistic cu lacrimi în ochi.

La sfârșitul piesei, Fazakas Misi a invitat publicul la o discuție, subliniind emoțiile declanșate de cele văzute: de scenele, poveștile și accesoriile aproape simbolice (un ursuleț, un bloc de piatră, un blender, ochelari de soare și căști audio). Așa cum se întâmplă de multe ori în viață, și acum s-a dovedit faptul că același accesoriu – de exemplu, un ursuleț – a evocat sentimente diferite sau chiar opuse între spectatori, pentru că în timp ce cineva a văzut posibilitatea de a se juca cu ursulețul, altcineva a văzut lipsa și înlocuirea.

Căștile și ochelarii de soare au, de asemenea, un aspect de critică socială puternică. Am primit o mulțime de răspunsuri la întrebarea: Ce nu dorește să audă tânărul care poartă căști?
– Cearta în familie.
– Criticile.
– Plângerea și negativitatea.
– Batjocura.
– Opiniile altora.
– Realitatea.

Ce ar asculta cu drag?
– Laudă.
– Încurajare.
– Că va reuși bacul.
– Că e important.
– Tăcerea, liniștea.

La întrebarea care scenă s-a distins dintre celelalte, o tânără de cincisprezece ani a spus: Când actorul de pe scaun i-a cerut tatălui să-l lase să se apropie de el pentru a oferi dragoste. Uneori, și eu încerc să mă apropii de părinții mei, dar ei nu mă lasă.

Discuția a oferit cadru spectatorilor pentru a pune întrebări despre performanță. Știind că spectacolul Chipul din oglinda apei a fost vizualizată până acum în 24 de țări diferite, s-a formulat întrebarea: Cum este interpretată performanța de oameni în alte țări, unde mediul și probleme sociale sunt diferite?

În alte țări (pe lângă faptul că statisticile sunt diferiți), tema tinerilor rămași singuri, decalajul din ce în ce mai mare dintre adulți și tineri, singurătatea era foarte familiară. Degeaba există o societate de bunăstare, o familie aflată într-o bună existență, apar aceleași probleme. S-a setat ceva greșit undeva în interior, spune Misi.

Ca și concluzie, participanții au exprimat rezultatul întâlnirii comune într-un singur cuvânt: experiență, copilărie, relație, trezire, viață, lipsă, realitate, orbire, experiență, dificultate, durere, onestitate, independență, atenție.

Márton Kinga Izabella

The Find your way to the world of work project is funded by Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA and Norway Grants Fund for Youth Employment.

Implemented by:

Working together for a green, competitive and inclusive Europe