Personalitate și relație de încredere: instrumente de prevenire a părăsirii timpurii a școlii

The Find your way to the world of work project is funded by Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA and Norway Grants Fund for Youth Employment.

Sunt înscriși la cursuri accelerate, caută locuri de muncă sezoniere, emigrează în căutarea unei vieți mai bune, dar sunt și cei care nu mai studiază și nu au încă un loc de muncă. Este vorba de tineri care părăsesc școala înainte de a termina clasa a zecea sau a doisprezecelea. Sunt alții care trăiesc în condiții financiare dificile, astfel încât aproape că nu au timp să se concentreze asupra studiilor, deoarece trebuie să își întrețină familia sau, în multe cazuri, să se întrețină pe ei înșiși. Mulți ajung să se obosească de fapt să facă naveta. Unii provin din comunități în care nici învățatul, nici munca nu reprezintă o prioritate pe lista de valori. Acei tineri nu sunt încurajați și sprijiniți de nimeni, nu există nicio persoană în jurul lor care să servească drept model pentru ei. Există, de asemenea, adolescenți care nu merg la o anumită instituție de învățământ la alegerea lor, ci pentru că au fost plasați acolo de către sistem, pe baza rezultatelor obținute la examenul de absolvire a școlii generale, dar nu sunt interesați de cursul la care au intrat și, prin urmare, nu sunt motivați să învețe – am dedus cele mai frecvente motive ale abandonului școlar din discuția cu Éva Bojoievschi, mentor în cadrul proiectului Pregătirea Tinerilor Pentru Lumea Muncii al Caritas Alba Iulia.

S-ar putea face o cercetare îndelungată pentru a afla mai multe despre cauze, dar asta nu ar schimba faptul, că rata abandonului școlar în România este în continuare în creștere: sub cinci la sută în mediul urban și peste douăzeci și cinci la sută în mediul rural. Ministerul Educației, inspectoratele școlare județene, școlile, organizațiile sociale și departamentele sociale ale primăriilor sunt conștiente de acest lucru și depun eforturi, atât individual, cât și colectiv, pentru a reduce acest fenomen.

Măsuri oficiale
Potrivit Inspectoratului Școlar Județean Mureș, Ministerul Educației consideră prioritară reducerea abandonului școlar. În acest scop, au fost adoptate soluții economice și metodologice.

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, de exemplu, a declarat în aprilie anul trecut, pentru redacția Edupedu.ro , că va fi alocată o subvenție de aproape 200.000 de euro pentru 1415 școli în parte, care prezintă cele mai mari riscuri în privința abandonului școlar – în special în mediul rural –  și care s-au înscris în acest proiect. Subvenția a fost acordată școlilor într-o singură sumă în toamna anului 2022, pe care instituțiile o pot folosi pentru excursii, tabere, cursuri de recuperare, meditații, echipamente IT, echipamente sportive sau pentru orice alt program care țintează reducerea abandonului școlar timpuriu.

Pentru a preveni acest lucru, Inspectoratul Școlar Județean Mureș a solicitat liceelor să utilizeze modulul informatic „MATE”, care colectează date despre copii cu risc de abandon școlar.

Metodele pedagogilor
Cu ce fel de instrumente lucrează un profesor pentru a putea ține ore interesante, pentru a obține, ca elevii săi să îndrăgească profesia sau materia pe care o predă, sau pentru a-i încuraja pe elevii săi să termine școala? – despre astfel de subiecte am întrebat-o pe Annamária Zilahi, manager de proiect și profesor în Tîrgu-Mureș.

Cred, că cele mai importante calități ale unui profesor sunt abilitățile sale: flexibilitate, adaptabilitate, deschidere, umor și creativitate fără limite. Eu la fiecare oră mă adaptez la elevii mei, la ceea ce se întâmplă în mediul nostru, iar apoi, după o ocolire bravuroasă, adaug și lecția la discuția noastră. Elevul este interesat de ceea ce îl interesează în acel moment. Așa că, dacă au întrebări, le răspund o dată. Pentru aceasta, ei sunt foarte recunoscători și cooperanți mai târziu.

Îi acord atenție și încerc să le ofer ceea ce au nevoie și în mod individual, pentru că unii dintre ei mă iau deoparte și îmi pun întrebări, unii îmi spun povești, vorbim, dar am avut și tineri care aveau nevoie de o îmbrățișare sau de puțină încurajare. Pentru mine elevii sunt parteneri. Ei vor să dea tot ce au mai bun, doar că nu știu încă cum să o facă.

Cu o experiență de aproape douăzeci de ani în sectorul privat, am decis să devin profesor, deoarece copiii au nevoie să fie introduși în lumea antreprenoriatului și să li se arate cât de importante sunt obiectivele și capacitatea de a le exprima clar. Este treaba mea să-i demonstrez, că și ei sunt capabili să facă asta, ba chiar mai mult. Odată ce elevul a ajuns să mă iubească, o să iubească și materia.

Noi vorbim de obicei despre felul în care funcționează viața reală, eu îi învăț economie și antreprenoriat. Întotdeauna îi încurajez să fie profesioniști: să găsească acel teritoriu pe care îi interesează și în care sunt talentați, iar apoi să știe absolut tot despre el. Vorbim despre explorare, despre alte forme de învățare, despre importanța experienței, despre personalitate, despre importanța autocunoașterii, despre responsabilitate etc. Dacă am reușit să-i fac să gândească, să planifice, să-și construiască viitorul, ei abia așteaptă următoarea oră pentru a-mi putea spune ce au descoperit. Cu siguranță vor veni la școală. Ei nu vor părăsi școala, pentru că deja se țin de ea.

Au nevoie de experimentarea succesului. Au nevoie de încurajarea mea, ca să fie perseverenți, și au nevoie să-i arăt: atingerea obiectivelor depinde doar de ei, iar pentru atingerea lor este nevoie mai întâi de îndeplinirea scopurilor complementare. Odată ce acestea sunt atinse, se naște un alt obiectiv. De asemenea, le accentuez să fie mândri de realizările lor. Dacă reușesc să conștientizeze acest lucru, realizările lor se vor îmbunătăți și vor fi apreciate și de ceilalți.

Dr. Csilla Lőrincz, profesor de consiliere din Odorheiu Secuiesc, a vorbit despre posibilitățile elevilor de liceu de a-și continua studiile și despre instrumentele profesorilor pentru a preveni abandonul școlar.

În calitate de psiholog, pedagog social, specialist în sănătate mentală și sociolog, am fost mereu preocupată de șansele elevilor de liceu de a-și continua studiile în sistemul de învățământ românesc. Aceasta a fost, de asemenea, tema de cercetare a tezei mele de doctorat din 2017. La nivelul României, eșantionul a fost alcătuit din 3509 elevi de liceu. Au fost identificați următorii factori de influență asupra continuării studiilor: sexul elevului, locul permanent de reședință al elevului, indicatori de mediu familial (nivelul de educație al părinților, venitul total al familiei), indicatori de percepție a atitudinii profesorilor și intenția tânărului de a continua studiile. Rezultatele arată că diversele inegalități de șanse care afectează rezultatele școlare și opțiunile pentru educație și carieră se stabilizează reciproc și se consolidează reciproc într-o construcție rezistentă. Reproducerea și adâncirea dezavantajelor în școală creează cazuri de discriminare. Cei pentru care există acest efect cumulativ nu au aproape nicio șansă de a continua studiile. Acesta îl urmărește pe tânăr pe tot parcursul vieții sale, determinând perspectivele sale de angajare.

Cred că este foarte important ca triada profesor-elev-părinte să colaboreze cât mai bine pentru a preveni abandonul școlar timpuriu. Prima și poate cea mai mare problemă (un defect al sistemului) este că, în multe cazuri, părinții sunt absenți din această organizare, deoarece lucrează în străinătate. Copilul este lăsat nesupravegheat sau în grija bunicilor în vârstă. Acest fapt îl determină pe profesor să lucreze mai mult. Din acest motiv, ne dezvoltăm în mod constant setul nostru de instrumente pentru a-i motiva pe elevi să învețe și să-și continue studiile și pentru a preveni abandonul școlar timpuriu. Ca să menționez doar câteva dintre ele.

De exemplu, la instituția în care lucrez, am participat recent la un curs de formare de mai multe zile în Ungaria, împreună cu membri ai personalului didactic, privind tehnicile restaurative. Această tehnică este eficientă în gestionarea conflictelor atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Prin aceasta, elevul poate experimenta puterea de susținere a comunității școlare, precum și propriile limite și puncte forte.

În 2022 am participat la un workshop de educație experiențială de două zile la Băile Homorod. Evenimentul a fost ținut de Atelierul Teatral „Osonó” și a fost organizat de proiectul Pregătirea Tinerilor Pentru Lumea Muncii al Caritas Alba Iulia. Timp de mai mulți ani, tot sub auspiciile programului menționat mai sus, mai multe clase au avut ocazia de a participa la activități de dezvoltare a competențelor soft (soft skills).

În plus, cei cinci piloni sau teme ale orelor de șef de clasă (așa cum sunt definiți de curriculum-ul național): autocunoașterea, relațiile sociale, învățarea, planificarea carierei și formarea calității vieții  – sunt în interesul prevenirii părăsirii școlii timpurii.

În calitate de psiholog, am la dispoziție nu numai consiliere individuală pe diferite teme, cum ar fi tehnici de învățare, orientare profesională, gestionarea conflictelor, dezvoltarea personalității, tehnici de comunicare sau „îngrijire spirituală”, ci și multe alte instrumente. Recent, de exemplu, am lucrat la un proiect de o săptămână împreună cu opt colegi psihologi din regiunea Odorheiu Secuiesc pe tema „Cum să oprim abuzul în școli”, organizat de UIET și Asociația Delphi. Am găzduit mai multe clase împreună cu profesorii lor pentru sesiuni interactive de grup, de câte două ore.

În anul școlar 2022-2023, în parteneriat cu Caritas, am participat cu sfertul elevilor școlii la spectacolul „Așa cum apa reflectă fața”, unde Atelierul de Teatru Osonó” a prezentat șaptezeci și opt de probleme sociale. După spectacol, regizorul a invitat publicul la o discuție.

În noiembrie, am participat la campania „19 zile pentru prevenirea abuzului și a violenței împotriva copiilor și tinerilor”, organizată de FICE. De asemenea, în acest an școlar, am colaborat în diferite proiecte cu Asociația Kalot, Biroul de Siguranță Școlară din județul Harghita și Asociația Delphi.

Împreună cu personalul didactic, pregătim acum un curs de formare de mai multe zile pe tema „Lucru cu tineri dezavantajați în școală”, care va fi organizat de Caritas, în colaborare cu Casa Profesorilor din județul Harghita.

Metodele mentorilor
Proiectul Pregătirea Tinerilor Pentru Lumea Muncii al Caritas Alba Iulia a fost lansat în 2018 cu scopul de a sprijini tinerii care provin din medii sociale defavorizate, ajutându-i să rămână în sistemul de învățământ cât mai mult timp posibil și să își aleagă opțiunile de educație și carieră în funcție de abilitățile lor. Proiectul, care se va sfârși în data de 30 aprilie 2023, se derulează în trei regiuni din Transilvania: în județul Mureș, în regiunea Odorheiu Secuiesc și zona Gheorgheni. Șase mentori, alături de nouă școli partenere, lucrează în continuu pentru a îndrăgi învățatul cu elevi și pentru a-i arăta latura interesantă și atractivă a școlii. Depun eforturi pentru a conștientiza în tineri faptul, că ei sunt stăpânii propriului destin și că pot contribui în mod activ la succesul lor din viitor, la realizarea viselor și la schimbarea circumstanțelor vieții lor.

Alexandra Benedek și Norbert Tókos la Odorheiu Secuiesc, Zsuzsa Szabó și Arnold Madarász la Gheorgheni, Éva Bojoievschi și Áron Székely la Tîrgu-Mureș îi sprijină pe tineri în aprofundarea autocunoașterii lor, în descoperirea și dezvoltarea abilităților lor, în conștientizarea faptului, că sunt valoroși, în explorarea oportunităților de educație, în cunoașterea diferitelor profesii, în alegerea carierei și în obținerea unui loc de muncă. Acest lucru se realizează prin intermediul a mai multor sesiuni de grup în școlile secundare, școlile profesionale și liceele partenere, și cuprind discuții individuale, cluburi, vizite la companii, ateliere de lucru și excursii. Cu ocazia acestor activități tinerii au ocazia să cunoască mai multe meșteșuguri, să ascultă poveștile de carieră a profesioniștilor și chiar să primească sfaturi de la ei.

Târgurile de cariere, taberele de orientare profesională, evenimentele „Întâlnește-te cu viitorul tău șef” sunt, de asemenea, concepute pentru a-i ajuta pe tineri să își dezvolte autocunoașterea, să își identifice talentele, să își lărgească orizontul atât pe plan teoretic, cât și în practică și să își sporească șansele de a-și găsi un loc de muncă. Activitățile lor includ, de asemenea, activități ludice care, pe lângă distracție, dezvoltă o serie de competențe soft (soft skills), cum ar fi abilitățile sociale, cooperarea, gestionarea timpului, gestionarea conflictelor și capacitatea de a ieși din zona de confort. Ce legătură are acest set complex de instrumente cu prevenirea abandonului școlar timpuriu? – despre asta i-am întrebat pe mentori.

Ajutăm în principal cu mentoratul. În special cu mentoratul individual, deoarece acesta este adaptat la persoana respectivă și răspunde nevoilor individuale. În plus, îi sprijinim pe tineri prin sesiuni de grup sau cluburi. Acolo, ei fac parte dintr-o comunitate coerentă și solidară. Acest lucru ajută, de asemenea, mentoratul individual, deoarece îl consolidează. În plus, vizitele la companii, sesiunile de orientare profesională și activitățile de dezvoltare a competențelor profesionale joacă, de asemenea, un rol important în menținerea tinerilor în școală. De asemenea, este important de menționat aici, că prezentarea de exemple bune îi ajută pe elevi să rămână în sistemul școlar și să își finalizeze studiile. (Alexandra Benedek)

După părerea mea, cea mai eficientă combinație este mentoratul individual combinat cu sesiuni de grup. În timpul ședințelor individuale, tânărul primește atenție exclusivă și sfaturi personalizate pentru a-l ajuta să se îndrepte către obiectivele sale. Iar sesiunile de grup le dau un sentiment de apartenență. (Norbert Tókos)

Prevenirea părăsirii școlii este un obiectiv foarte important pentru noi. Prin urmare, sesiunile de grup se concentrează pe competențele soft (soft skills) și pe orientarea profesională. Se acordă atenție aprofundării autocunoașterii, explorării abilităților, lucrului în echipă, comunicării, învățării despre profesii, planificării viitorului.

 Prevenirea părăsirii școlii este o preocupare constantă, iar toate activitățile noastre au ca scop încurajarea tinerilor să acorde prioritate învățării, să studieze o meserie, să meargă la universitate, să obțină o educație. Celelalte activități ale noastre – mentorat individual, tabere de formare profesională, vizite la companii, târguri de cariere – au ca scop să ne asigurăm, că învățarea, investiția de energie, dă roade, astfel încât să merite să mergi la școală, să înveți o meserie și să lucrezi.

 Cel mai eficient mod este, de a construi o relație de încredere: încrederea tânărului că tu, ca mentor, vrei tot ce este mai bun pentru el; încrederea tânărului în el însuși, că poate reuși și că va evolua datorită muncii depuse împreună cu mentorul; încrederea tânărului în viitor, bazată pe ideea, că merită să planifice și să lupte.

O modalitate bună de a construi o relație de încredere este organizarea taberelor, iar o alta ar fi conversațiile individuale, deoarece experiențele comune și timpul petrecut împreună sporesc legătura tânărului cu comunitatea clasei, ceea ce îl va face să fie mai atașat de școală. Consolidarea motivației personale și recuperarea lipsurilor în învățare sunt, de asemenea, părți foarte importante ale acestui proces. Programul nostru, de exemplu, a oferit oportunități pentru ore suplimentare de matematică, care au ajutat mai mulți tineri să-și recupereze lipsurile. Elevii s-au simțit mai competenți, rezultatele lor s-au îmbunătățit, încrederea în ei înșiși a crescut și a fost mai ușor să își mențină motivația. (Áron Székely)

Nu am avut mentorați care să fi fost pe punctul de a abandona școala, așa că nu am povești de succes din acest punct de vedere, dar am o mulțime de exemple cu elevi, care au ales să studieze în continuare. Ceea ce i-a ajutat pe studenții mei să-și continue studiile a fost faptul, că i-am acordat atenție. În timpul mentoratului individual, în cadrul sesiunilor de orientare profesională, am reușit să le identific aptitudinile și interesele care le-au deschis calea către diferite profesii. Ne-au fost prezentate profesii și oportunități. De asemenea, faptul, că am planificat împreună, i-a ajutat foarte mult, deoarece visele, care păreau imposibile, au început să pară realizabile. I-am ajutat mai mult la primii pași, ca să devină confidenți și să creadă, că pot face și următorii pași, pentru că au abilități pe care le pot folosi cu încredere.

Elevi cu care am început să lucrez spre finalul școlii profesionale sau studenți în pragul absolvirii ciclului gimnazial erau motivați să-și continue studiile datorită faptului, că găsiseră în ei înșiși abilitățile pe care, cu studii perseverente, le vor putea transforma în oportunități frumoase. Aceasta a fost motivația pentru ei de a absolvi școala sau de a se înscrie la un liceu seral, deoarece au înțeles, că studiile consecvente reprezintă baza carierei visate. (Éva Bojoievschi)

Exemple bune
Mentorii și profesorii depun multă muncă în motivarea elevilor. Eforturile lor pot fi măsurate în cifre, acest articol însă nu se va încheia cu tabele și date statistice, ci și cu povești umane.

Era o tânără de etnie romă care nu voia să termine clasa a zecea obligatorie. Voia să muncească. Datorită mentoratului individual a reușit să recupereze restanțele și să-și termine studiile. În prezent, această fată lucrează, dar are zece clase. Ea este prima din familie care a absolvit cele zece clase obligatorii. (Alexandra Benedek)

Au fost tineri care au lipsit mult de la școală, au rămas repetenți și au părăsit școala. Acum, datorită și mentoratului, s-au întors la școală și frecventează regulat cursurile. (Áron Székely)

Am mai multe exemple pentru elevi care, după terminarea școlii generale n-au dorit să-și continue studiile. Dar datorită cooperării dintre profesor și mentor, s-au înscris totuși la învățământul secundar. Acum, doi dintre ei lucrează în străinătate. Dar există și tineri care, după ce au terminat școala profesională, s-au întors la studii pentru a obține și diploma de bacalaureat, iar acum studiază la universitate. (Norbert Tókos)

The Find your way to the world of work project is funded by Iceland, Liechtenstein and Norway through the EEA and Norway Grants Fund for Youth Employment.

Implemented by:

Știri conexe:
Elevi din clase terminale au luat parte la excursie de studiu >>> DETALII
Comunitate, conexiuni, întâlniri vindecătoare >>> DETALII
Așa a reflectat apa fața >>> DETALII
Tineri pe City Tour >>> DETALII
Tineri în pragul carierei s-au întâlnit cu posibili angajatori la Tîrgu-Mureș >>> DETALII