Proiectele finanţate de Fundaţia Vodafone România se încheie cu succes

Pe parcursul celor patru ani de colaborare fructuoasă între Caritas Alba Iulia și Fundația Vodafone România am dezvoltat sisteme, care prin utilizarea tehnologiei mobile, îmbunătățesc calitatea serviciilor sociale și a îngrijirii medicale la domiciliu, astfel şi viața bolnavilor a devenit mai ușoară.

În cadrul programului Connecting for Good al Fundației Vodafone România, Organizaţia Caritas a lansat şi a dus la îndeplinire cu succes trei noi activități și servicii: monitorizarea de la distanță a persoanelor vârstnice – telefonul cu buton de panică, îngrijirea specială a rănilor și îngrijirea de la distanţă a bolnavilor care suferă de boli de inimă şi boli cardiovasculare. În continuare o să prezentăm  rezultatele primelor două activități care au fost deja încheiate. Programul cel din urmă funcţionează mai departe cu sprijinul Fundației.

Monitorizarea de la distanţă a persoanelor vârstnice

Începând din anul 2012, mai mult de 500 de persoane din totalul beneficiarilor Organizaţiei Caritas Alba Iulia au necesitat îngrijire la domiciliu. Persoane vârstnice, cu vârste cuprinse între 60-90 ani, bolnave, care locuiesc în judeţele Alba, Covasna, Harghita, Hunedoara şi Mureş au primit fiecare un telefon cu buton de panică, cu ajutorul căruia, prin simpla apăsare a butonului, pot notifica la nevoie personalului Caritas de îngrijire medicală la domiciliu, care primesc apelul de urgență tot pe un dispozitiv telefonic pus la dispoziţie de către Vodafone România, putând astfel să intre imediat în contact cu persoana care cere ajutor.

Au fost mai multe cazuri în care beneficiarii nu aveau neapărată nevoie de îngrijire la domiciliu, ci erau persoanele singure, bolnave care vroiau să aibă o asigurare, ca în cazul în care se va întâmpla ceva neprevăzut să aibă la cine apela. De-a lungul colaborării, am reuşit să reintegrăm în societate mai multe sute de persoane vârstnice din singurătatea vieții de zi cu zi, prin utilizarea telefoanelor cu buton de panică.

Programul include telefoanele puse la dispoziția persoanelor în cauză, costurile abonamentelor lunare, precum și dezvoltarea continuă a dispozitivelor necesare pentru monitorizarea lor.

Îngrijirea specială a rănilor

Programul a început în august 2015 și, în prezent,14 infirmieri de specialitate şi doi specialişti în răni cronice monitorizează procesul de vindecare şi rezultatele tratamentului cu ajutorul unei aplicaţii special create pe tabletă.

Rana cronică este acea rană care apare în oricare parte a corpului la nivelul pielii, ce presupune lipsă de țesut epitelial, care nu se vindecă în decursul a 6 săptămâni. În cazul rănilor, plăgilor cronice, regenerarea țesuturilor nu are loc. Acest lucru poate fi cauzat de infecții, insuficienţă circulatorie, escare, malnutriție, tulburări metabolice, imunodeficienţă, diabet, etc.

Pacienții cu răni cronice, ulceroase sunt înregistraţi într-un sistem cu ocazia primei şedinţe de tratament, ulterior procesul de vindecare este monitorizat, astfel, fotografii relevante ale suprafeței tratate sunt încărcate în sistem. Totodată, folosind aplicația, infirmierele pot împărtăşi observațiile şi experiențele lor dobândite în timpul tratamentelor.

Prin intermediul proiectului, sunt utilizate 14 tablete cu aplicaţia preinstalată ce le oferă asistentelor posibilitatea găsiri diagnosticul exact şi urmărirea procesului de vindecare. Totodată astfel infirmierele de specialitate ale organizației au acces la materialele de îngrijire necesare, pansamente. 300 de bolnavi din 38 de localităţi beneficiază de această îngrijire modernă a rănilor.

Telemedicina – o soluţie pentru persoanele care suferă de boli de inimă şi boli cardiovasculare

Proiectul Telemedicina inițiat în anul 2012, oferă soluţii pentru persoane care suferă de boli de inimă şi boli cardiovasculare, care nu dispun de clinică specializată în perimetrul apropiat lor, sau din motive materiale nu pot să solicite îngrijirea de specialitate necesară. Am oferit posibilitatea bolnavilor să beneficieze de măsurarea tensiunii arteriale, a examinării EKG, precum și primirea unui tratament oferit de un medic de specialitate, fără a se deplasa de acasă.

Tensiunea arterială este măsurată cu un dispozitiv, care înregistrează datele, și cu ajutorul telefoanelor inteligente acestea sunt transmise unui centru de specialitate. Pentru examenele EKG se foloseşte un dispozitiv HeartView, bazat pe o tehnologie de ultimă generaţie, iar datorită dimensiunilor sale mici, este potrivit pentru testarea la domiciliu a bolnavilor. Undele înregistrate de aparatul EKG pot fi evaluate imediat de medicului specialist, în pofida distanței mari.

Mulţumită acestui program, anul trecut am efectuat mai mult de 1100 de măsurări EKG, care au ajutat la tratarea şi prevenirea agravării severe a bolilor cardiovasculare.

Mulţumită proiectului comun demarat de Caritas Alba Iulia și Fundația Vodafone România, unui număr mare de beneficiari de servicii li-a fost uşurată viața de zi cu zi, procesul de vindecare a fost accelerat, pe lângă astea a contribuit şi la îndeplinirea mai eficientă a activităţii infirmierelor. Grație utilizării tehnologiei mobile, programul Organizației Caritas poate oferi servicii inovatoare și de calitate.